wtorek, 23 października 2012

Ciasto biszkoptowe z jabłkami z przepisu mojej babci

Gdy myślę o mojej babci ze strony mamy, przed oczami mam korale i apaszki, kalkulator z paragonem, którym wielokrotnie miałam ochotę się pobawić, ale jakoś nigdy nie miałam odwagi (wiedziałam, że babcia jest księgową i że używa kalkulatora do ważnych obliczeń - do jakich, dowiedziałam się później, gdy zaczęłam rozumieć znaczenie wyrażenia "badać bilans"; babcia była biegłą księgową), nieustające przemeblowania (chyba za każdym razem, gdy przyjeżdżaliśmy w odwiedziny, aranżacja była inna :), małe, ozdobne dywaniki, którymi babcia dekorowała ściany (a z których ja wyskubywałam nitki), cukierki na choince (które wyjadałam, zawijając z powrotem papierki wiszące na nitce na gałęzi, żeby nie było widać, że zjadłam ;). Wspomnienia o babci to również smak jej pysznych gołąbków, pierogów z serem i kaszą gryczaną, rolady drobiowej, placka kanadyjskiego (keks z dużą ilością bakalii - postaram się kiedyś zaprezentować przepis na blogu), zup owocowych, duszonej młodej kapustki, a przede wszystkim - ciasta biszkoptowego z jabłkami. To było ciasto, które babcia piekła najczęściej. Chyba za każdym razem, gdy przyjeżdżaliśmy w odwiedziny, babcia piekła ten placek. O jego upieczeniu myślałam od dłuższego czasu, ale dopiero ostatnio zebrałam się, żeby poprosić siostrę cioteczną, która zawiaduje archiwum babcinych przepisów, o odszukanie tego jednego i podzielenie się nim ze mną (Mania, dziękuję!).

Jak przystało na doświadczoną gospodynię domową, babcia zapisywała składniki, ale w przypadku wskazówek, jak to ciasto przygotować, była bardzo oszczędna w słowach. W sumie po co się rozpisywać, skoro metodę przygotowania tego ciasta zna się na pamięć? ;) Kilku kwestii musiałam się domyśleć, z których najważniejsze stanowiły temperatura i czas pieczenia. Chyba się udało, bo ciasto wyszło smaczne i puszyste. Babcine oczywiście było lepsze, ale z gigantem ścigać się nie będę. A poza tym babcia bardzo często piekła ciasta z prodiżu, który dla mnie jest czarną magią ;) Dziadek cały czas korzysta z tego sprzętu, przygotowując pyszny pieczony drób, który doprawia jedynie solą, pieprzem i czosnkiem. Jest w tym bezkonkurencyjny.

W notatkach babci to ciasto figuruje pod nazwą "Ciasto z jabłkami (Marysi)". Być może przepis pochodzi od drugiej babci, która tak właśnie ma na imię. Dla mnie jednak to jest ciasto z jabłkami babci Jadzi i tyle :)

Ciasto z jabłkami babci Jadzi


Składniki (ja piekłam to ciasto w niedużej okrągłej blaszcze, o średnicy ok 20-21cm, ale spokojnie można je upiec w większej okrągłej lub w najzwyklejszej prostokątnej formie - wówczas trzeba nieco skrócić czas pieczenia, bo wzrasta powierzchnia, na której "rozpościera się" ciasto, a maleje jego grubość):
  • 4 jajka
  • 1 szklanka (170g) mąki (zapewne babci chodziło o pszenną)
  • 3/4 szklanki cukru (165g)
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 4 łyżki oleju (zapewne słonecznikowego)
  • jabłka pokrojone w ćwiartki (ja użyłam 2 niedużych jabłek odmiany "szara reneta", ale w efekcie w cieście było trochę za mało jabłek, polecam więc dodać więcej)
Przygotowanie:
  1. 2-3 jabłka myjemy, obieramy i kroimy w dowolne kawałki (babcia zawsze w ćwiartki)
  2. jajka (całe, nie oddzielamy żółtek od białek) miksujemy (ubijamy) z cukrem do uzyskania głakiej, puszystej masy o kremowym kolorze (mi zajęło to zaledwie kilka minut przy wykorzystaniu miksera z blenderowego zestawu)
  3. w osobnym naczyniu mieszamy mąkę z proszkiem do pieczenia, a następnie dodajemy suchą mieszaninę do jajek ubitych z cukrem i mieszamy mikserem
  4. do ciasta dodajemy olej i dalej mieszamy
  5. następnie możemy: a) dodać jabłka do ciasta, wymieszać i wylać na blachę wysmarowaną masłem i wyłożoną papierem do pieczenia, b) dodać jabłka do ciasta, wymieszać i wylać na blachę wysmarowaną masłem i obsypaną bułką tartą, c) wysmarować blachę do pieczenia masłem, obsypać bułką tartą, ułożyć na dnie jabłka, zalać ciastem, a na wierzchu ciasta ułożyć kolejną warstwę jabłek - ja wybrałam opcję c), bo dziadek wspominał kiedyś, że babcia układała jabłka na blaszce i potem zalewała ciastem
  6. rozgrzewamy piekarnik do 180 stopni Celsjusza (bez termoobiegu) i pieczemy ciasto przez 35-50min, w zależności od blachy, z której korzystamy - w mojej blaszce ciasto potrzebowało ok 50min do upieczenia (=czyli do suchego patyczka)
  7. po upieczeniu studzimy ciasto w piekarniku z otwartymi drzwiczkami przez oik 10-15min, następnie wyjmujemy i studzimy, aż będzie chłodne
  8. wystudzone ciasto wykłądamy na talerz/paterę i posypujemy cukrem pudrem
Chwila prawdy: wierzch mojego ciasta nie był najpiękniejszy, na środku wyrosła góra, ale unicestwiłam ją odwracając ciasto do góry nogami i robiąc ze spodu wierzch ;)

Do ciasta można dodać cukier waniliowy, esencję waniliową, cynamon lub inne dodatki. Ja nie dodałam, bo chciałam być możliwie jak najwierniejsza przepisowi babci.

13 komentarzy:

  1. Znakomite i bardzo łatwe do zrobienia ciasto. Uwaga tylko na stare piekarniki - trudno w nich wyregulować temperaturę, w jednej chwili ciasto jest surowe, a po 3 minutach już się pali :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że tu trafiłam (szukając przepisu na biszkopt z jabłkami) ;) Zwykle nie zwracam uwagi na wstęp, przesuwam szybko na akapit z proporcjami na ciasto, ale w tym poście nie mogłam oderwać się od czytania. Masz niesamowity dar do pisania :) Twoją Babcię można po prostu zobaczyć przed sobą. Założę się, że była niezwykle oryginalną osobą ;)
    Pozdrawiam i na pewno skorzystam z przepisu. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Moja Babcia była przede wszystkim bardzo niezależną osobą :-) Dzięki za komplement i daj znać, jak poszło pieczenie ciasta z babcinego przepisu :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto rewelacja! :) Żałuję, że nie zdążyłam zrobić zdjęcia, ale będzie jeszcze okazja. Dodałam cynamon, bo w domu wszyscy są chyba od niego uzależnieni (dodaję do herbaty, owsianki i często piekę zwijane bułki..) Jabłka ułożyłam tylko na wierzchu, nie na dole, bo mam jakieś takie szczęście, że zwykle dodatki i tak opadają mi na dno :) Było pyszne. Dzięki za ten przepis! :)

      Usuń
    2. Bardzo się cieszę i dziękuję za zaufanie :-)

      Usuń
  4. Zrobilam juz 4-5 razy.Fenomenalne- szybkie I niezwykle smaczne.W dniu dzisiejszym wersja wzbogacona o zurawine. Dziekuje serdecznie za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie się piecze. :) Uwielbiam takie przepisy. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przepis wspaniały. Dziękuję. :*
    Nie wiem tylko, co zrobiłam nie tak, że wyszło niższe niż u Ciebie.
    Ale to nie zmienia faktu, że jest przepyszne.
    Pozwoliłam sobie na kilka fotek u siebie.
    http://malowanasloncem.blogspot.se/2015/02/a-dzisiaj-zapraszam-was-na.html
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę :-) Cieszę się, że przypadł Ci do gustu. Jeżeli chodzi o wysokość ciasta: myślę, że wszystko zrobiłaś dobrze, moźe po prostu ja miałam mniejsza formę (o ile dobrze pamiętam, piekłam to ciasto w okrągłej formie o średnicy ok 23-24 cm, a standardowo okrągłe formy są większe).

      Usuń
    2. Prawdopodobnie. :) Następnym razem zrobię z dwóch porcji lub w mniejszej foremce. :)

      Usuń
  7. Witam od dawna szukam przepisu na takie zwykle babciny biszkopt jak kiedys moja robila.wlasnie sie piecze mam nadzieje ze w koncu to bedzie biszkopt taki jak mam w pamieci

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam biszkopty i na pewno wypróbuję Twój przepis. W domu zazwyczaj tego typu wypieki serwuję na szklanej paterze. Pomocne podczas przyrządzania ciasta są też specjalne sztućce https://duka.com/pl/jedzenie-i-serwowanie-potraw/sztucce/sztucce-do-serwowania-potraw takie jak poręczny nożyk do krojenia oraz łopatka. Oba akcesoria przeważnie bardzo przydają mi się w kuchni.

    OdpowiedzUsuń